Nederland kent duizenden ondernemers in tal van sectoren. Van kleine eenmanszaken to grote kantoorbedrijven. Vrijwel alle ondernemers komen eens of meerdere malen in hun leven in aanraking met een mogelijke verkoop van hun bedrijf. Een bedrijf verkopen Rotterdam is makkelijker gezegd dan gedaan en heeft nogal wat voeten in de aarde en het is dan ook een grote opgave om dit helemaal zelf te organiseren.
Er zijn diverse bemiddelende bedrijven die in te huren zijn om begeleiding te bieden tijdens dit proces. Naast het helpen met het bepalen van de prijs en het vinden van kopers bieden deze bemiddelaars ook juridisch advies en ondersteuning, die broodnodig is, vooral in de laatste fase van het traject.
Het verkoopklaar maken van een bedrijf helpt bij de algemene optimalisatie van de bedrijfsvoering
Een van de onderdelen bij een bedrijf verkopen dat weleens wordt onderschat, is het verkoopklaar maken van het bedrijf. Ook zonder een verkoop is het vaak zeer goed om door dit proces te gaan, omdat dit gericht is op de optimalisering van het bedrijfsresultaat en alle onderliggende processen.
Er valt hierbij bijvoorbeeld te denken aan het uitschrijven van bedrijfsprocessen en het op orde brengen van de administratie met betrekking to bijvoorbeeld de boekhouding en de personeelsadministratie. In een ideaal scenario leunt het bedrijf op de processen en standaarden die geformaliseerd zijn en zo min mogelijk op de inbreng van specifieke individuen.
Redenen voor een gedwongen verkoop
Er zijn tal van redenen waarom iemand zijn of haar bedrijf zou willen verkopen. In veel gevallen is de reden om deze met winst te verkopen. Er zijn dan ook veel ondernemers die dit als doel hebben vanaf het moment dat ze de onderneming opzetten. Er zijn echter ook verschillende andere situaties waarin er bijvoorbeeld een gedwongen verkoop plaatsvindt. Een mogelijk scenario is wanneer iemand ziek of arbeidsongeschikt raakt of bij plotseling overlijden.
Ook zijn er situaties die voorkomen, waarbij er een financiële noodzaak is om het bedrijf te verkopen. In dit laatste scenario is de onderhandelingspositie vaak niet heel sterk, maar met de juiste begeleiding is het in veel gevallen zeer goed mogelijk om binnen afzienbare tijd een goede koper te vinden en de juiste prijs voor de onderneming te ontvangen.